EIPPEE Conference 2013: Evidence Informed Policy and Practice: Progress and future visions
Leden van de KWP (T. Tudjman – coordinator, L. van den Bulk – CED groep, O. Treep – J&O en M. Poulussen – HR) namen op 5 en 6 maart jl. deel aan de Conferentie ‘Evidence Informed Policy and Practice in Education in Europe’ ( EIPPEE) in Frankfurt.
De website van EIPPEE biedt uitgebreide informatie de conferentie en over international onderzoek in onderwijs:
http://www.eippee.eu/cms/Default.aspx?tabid=3179
De KWP maakt deel uit van een internationale werkgroep die in Frankfurt de workshop School- University Knowledge Exchange schemes verzorgde. Deze was gebaseerd op een inventarisatie van uitwisselingsactiviteiten in dertien voorbeelden in zes landen (Nederland, Belgie, Ijsland, Zweden, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk) en behandelde soorten van kennisproductie , samenwerkingsaspecten, effectiviteitsfactoren en knelpunten. In een plenaire sessie werd de KWP Rotterdams Talent genoemd als voorbeeld van ‘good practice’ ;-). Verderop volgen de conclusies van deze workshop.
De conferentie bood interessante voorbeelden van onderzoek die de basis (zouden kunnen) zijn voor te ontwikkelen onderwijsbeleid. In de praktijk bleek/ blijkt beleid echter veelal niet op onderzoek gebaseerd, maar op de politieke voorkeuren en ‘de waan van de dag’.
Dat was ook de conclusie van Tracey Burns, van het Centre for Educational Research and Innovation (CERI), onderdeel van het de organization for Economic Co-operation and development (OECD). Zij betreurde de geringe investeringen in Educational Research and Development in Europa en noemde de zwakke verbindingen tussen onderzoeken en beleid een ernstig knelpunt.
Interessant was een in Engeland ontwikkelde toolkit gepresenteerd met betrekking tot geletterdheid. Deze toolkit omvat momenteel 30 onderwerpen, bijvoorbeeld ouderbetrokkenheid, leertijduitbreiding, summerschool, de inzet van onderwijsassistenten, die onderzocht zijn op hun gemiddelde impact op de leerprestaties en de kosten die daar tegenover staan. Ook wordt de kracht van bewijs toegelicht. Voor meer informatie: http://educationendowmentfoundation.org.uk/toolkit/
Tot slot benoemde Jan Pakulsli – Hoofd Onderzoek van het Directoraat Onderwijs en Cultuur voor de EU de voorgenomen priotiteiten:
- Open Education en Long Distance Learning en de rol van governance daar in.
- de absolute noodzaak van internationalisering van het Hoger Onderwijs in Europa, om mee te kunnen in de ontwikkelingen van de globale economie: “Europe is losing otherwise”.
Andrew Morris (UK), Anne Kristina Siguroardottir (Iceland), Mary Sheard (UK), Per Skoglund (Sweden) and Tomislav Tudjman (Netherlands) verzorgden de workshop School-University Knowledge Exchange Schemes:
Deze workshop was opgezet om ervaringen van zulke ‘Schemes’ te delen.
Deze was gebaseerd op een inventarisatie van uitwisselingsactiviteiten in dertien voorbeelden in zes landen (Nederland, België, IJsland, Zweden, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk) en behandelde soorten van kennisproductie , samenwerkingsaspecten, effectiviteitsfactoren en knelpunten. Een voorbeeld hiervan is the case of Essunga municipality schools in Sweden.
Ondanks verschillen in doel, partners en financiering, zijn er een aantal gezamenlijke factoren terug te vinden die tot succes lijken te leiden:
- Capaciteit om met verschillende soorten organisaties/ mensen samen te werken.
- Het bouwen aan wederzijds vertrouwen om asymmetrie van macht te overwinnen tussen academische en de praktijk wereld.
- Handelen en denken dat uitgaat van echte problemen in scholen nu (“hoe het werkelijk is”) voorbeeld: school in Essunga, Sweden (van 2007 slecht tot 2010 heel goed: INCLUSIE)
- Erkenning dat de waarde van verschillende soorten kennis en de manier om ze te hanteren er zijn! Kennis over de praktijk verschilt van kennis voor of in de praktijk
Implicaties voor het beleid van evidence use
- Uitwisseling van kennis tussen scholen en universiteiten helpt het ontwikkelen van docenten en biedt (mogelijk) voordelen aan leerlingen.
- Om van een incidentele tot een systematische aanpak te komen:
- Moeten er prikkels zijn voor beide partijen om samen te werken.
- Structuren moeten worden gecreëerd om lokale netwerken te ondersteunen
- informatie- en communicatie-infrastructuur moeten worden gecreëerd om kennis uit verschillende netwerken met elkaar te kunnen verbinden, te delen en verder uit te bouwen.
- Beleidsverklaringen ontworpen om normen te stellen moeten af van het veroordelen van slechte onderwijs naar beleid dat juist samenwerking stimuleert en ontdekt hoe het beter te moet.
Implicaties voor de praktijk van het gebruik van evidence
- Leiders van scholen, pre-scholen en universiteiten moeten evidence-using-cultures ontwikkelen en uitzoeken hoe dat vorm krijgt in samenwerking met universiteiten en gemeenten.
- Onderzoekers en beroepsbeoefenaren in het onderwijs moeten erkennen dat er verschillen zijn in de vormen van kennis waarmee zij werken, en de arbeidscultuur waarin zij werken als men samenwerkt.
- Onevenwichtigheden in machtsverhoudingen tussen beroepsbeoefenaren en onderzoekers moeten in aanmerking worden genomen bij het ontwerpen van kennisuitwisselingsnetwerken.
Implicaties voor het bestuderen van evidence use
- Modellen van kennisuitwisseling moeten worden ontwikkeld op basis van bestaande theorie en, op verdere, meer uitgebreide en gedetailleerde, empirisch onderzoek.
- Aanpak van de gevolgen van de kennisuitwisseling op resultaten (outcomes) voor de praktijk moeten worden ontwikkeld en moeten worden ontwikkeld.
Verwacht wordt dat de meeste aanbevelingen van toepassing zijn op alle Europese landen, behalve dat de rol van “gemeenten” enigszins kan variëren. Het relatieve belang van landvariatie zal in verdere onderzoek studie verwacht te zullen ontstaan.
EIPPEE Network Working Groups
From our work in the EIPPEE network we have come with interest working groups. The Knowledge Network on Talent has joined the School-University Knowledge Exchange Schemes (SUKES) Group. And working with two papers to a conference on 14-16 May 2014 in Oslo. The Special Interest Group 1, titled ‘Supporting the use of evidence in schools’. This group contains within it, two sub-groups: (SIG 1a) ‘School-University Knowledge Exchange Schemes (SUKES)’ and (SIG 1b) ‘Teacher Education and Training’. Please find further information about the aims, scope and target group of each of these groups in the table below: